Legia akademickaErasmusFA projektBaner FEbiblioteka

telefon:18 261 07 28
dos@ppuz.edu.pl

Wrocław - zajęcia plenerowe 2017 r. 10 maja

Studenci II i IV roku Architektury oraz II roku Gospodarki przestrzennej, pod opieką mgr inż. arch. Agaty Bentkowskiej, uczestniczyli w dniu 10 maja 2017 r.  w wycieczce mającej na celu zapoznanie z obiektami znajdującymi się w Katowicach oraz Wrocławiu. Około godziny 6:00 dotarliśmy na pierwsze planowane miejsce tj. centrum Katowic, gdzie można było podziwiać perły nowoczesnej architektury: budynek Międzynarodowego Centrum Kongresowego, budynek Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz budynek Muzeum Śląskiego i znajdujące się przy nim obiekty.  W oddali można było także zobaczyć bryłę Spodka i innych obiektów polskiego modernizmu. Wszystkie te budowle zachwyciły nas swoją niepowtarzalną architekturą, m.in. unikalnym stylem elewacji Muzeum Śląskiego - zainspirowanym wzorami jakie tworzy mróz na szybie. Wyjątkowo efektowny okazał się także zielony dach budynku MCK, skupiający w sobie kontrast zieleni oraz czerni za pomocą silnych, geometrycznych przełamań.

Po około godzinnym spacerze, ruszyliśmy dalej w stronę Wrocławia. Około godziny 10:00 dotarliśmy do kolejnego celu podróży jakim była Hala Stulecia (obiekt światowego dziedzictwa UNESCO). Zanim jednak weszliśmy do środka mieliśmy okazję zobaczyć mieszczące się przy budynku: Fontannę multimedialną, Pergolę oraz Iglicę. W specjalnie zaadaptowanych wnętrzach Hali Stulecia odwiedziliśmy tzw. Centrum Poznawcze, składające się z czterech pomieszczeń Visitor Center, Pokój Historyczny, Edukacyjno – Poznawczy oraz Galeria. Dzięki multimedialnemu wyposażeniu pomieszczeń mogliśmy w ciekawy sposób poznać historię Hali oraz zrozumieć jej fenomen. Niespełna godzinę później braliśmy udział w pokazie videomappingu pod kopułą obiektu.

Kolejnym punktem na mapie było Muzeum Narodowe, mieszczące się w efektownym budynku, w stylu neorenesansu niderlandzkiego, wzniesionym w latach 1883-1886. Mogliśmy podziwiać cztery stałe i dwie tymczasowe wystawy opowiadające m.in. o sztuce Śląska od XII do XIXw., sztuce europejskiej XV-XXw. oraz polskiej XVII-XIXw. Następnie udaliśmy się do Muzeum Architektury mieszczącego się w zespole pobernardyńskim, gdzie podziwialiśmy wystawy: „Józef Hałas. Poszukiwania”, „JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE” i „Jerzy Gottfried”.

Po opuszczeniu muzeum mieliśmy czas wolny, podczas którego większość studentów zwiedzała okolice wrocławskiego rynku. Wielu z nas udało się też na wieżę kościoła garnizonowego, aby zobaczyć panoramę miasta. Zadaniem zachęcającym nas do zapuszczania się w coraz dalsze zakątki było poszukiwanie legendarnych krasnali. Rekordzistki zauważyły aż 39 figurek.

Po kilku godzinach odpoczynku udaliśmy się do ostatniego, a zarazem najbardziej efektownego obiektu tj. Panoramy Racławickiej. Podziwialiśmy mieszczący się w budynku iluzjonistyczny obraz, który zrobił na nas ogromne wrażenie. Około godziny 20:00 zakończyliśmy wycieczkę wyjazdem z Wrocławia.

Podczas wycieczki mieliśmy możliwość skonfrontowania swojego wyobrażenia na temat miast Górnego Śląska oraz uzupełnienia swojej wiedzy zarówno o obiekty architektury najbardziej nowoczesnej, jak i tej z XIX i XX wieku. Mieliśmy również okazję zobaczyć szeroki wachlarz obrazów i rzeźb współczesnych, oraz tych mających nawet 600 lat. To doświadczenie z pewnością nas zainspirowało i poszerzyło nasze horyzonty.